********************************************************************** VIP Direct #50 E-newsletter pro strategie elektronického obchodování, Internet a informační ekonomiku www.park.cz E-mail: vip@FirstTuesday.cz ********************************************************************** Vážení čtenáři, právě jste otevřeli padesáté vydání newsletteru VIP Direct, který vychází pravidelně již od března 1998. Virtuální Informační Park (VIP) je v provozu od roku 1995, patříme mezi nejdéle existující internetová média v ČR. Píšeme pro přemýšlivé lidi, které zajímají informace v souvislostech a to, jak propojený svět technologických inovací přetváří ekonomiku a společnost, ve které žijeme. Jsme tu pro ty, kterým nestačí přebírané tiskové zprávy a PR články, pro ty, kteří dávají přednost porovnávání informací z různých zdrojů a srovnávání vývoje u nás s jinými místy naší globální vesnice. Pro takové a takovým způsobem chceme i nadále rozvíjet služby VIP, nahlížet pod povrch událostí a zajímat se s vámi o naši společnou budoucnost. V roce 2003 budeme vycházet častěji s tím, že jednotlivá vydání budou o něco stručnější. Kompletní texty budou nadále k dispozici v našem web archivu, pro zájemce o diskusi s aktivnějšími čtenáři, návštěvníky First Tuesday a členy CEO slouží moderovaná e-konference VIP Forum. Jsme vděční za každý názor a připomínku od vás včetně těch kritických, které nám pomáhají lépe znát a uspokojovat vaše potřeby. Připomínáme možnost změnit si znakovou sadu a odebírat tak VIP Direct s diakritikou v rámci aktualizace vašeho profilu na adrese uvedené na konci tohoto newsletteru. Na závěr mi dovolte poděkovat vám všem za pozornost, kterou nám věnujete, a partnerům VIP (především pak společnosti Microsoft) za to, že jej dlouhodobě podporují. Vlastimil Veselý V tomto vydání najdete: + Tři pilíře VIP na podporu znalostní ekonomiky + Pro malé i velké + Nejen o vládní kampani na podporu online nákupů + First Tuesday o bezpečnosti pro manažery, financování ICT projektů z evropských fondů a podnikových informačních systémech + VIP Telegraf aneb co stojí za to vědět – privatizace Telecomu odložena, náměstci ministra Mlynáře, telekomunikace v sazbě 22% DPH, e-tržiště pro veřejnou správu v číslech, ... + O VIP Direct - proč dostáváte, jak odhlásit, nastavení diakritiky --------------------------------------------- Tři pilíře VIP na podporu znalostní ekonomiky http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=253 --------------------------------------------- Tento rok jsme mohli zaznamenat minimálně dvě významnější iniciativy, které předkládaly státu konkrétní požadavky na podporu elektronického obchodu nebo informační společnosti. Jednou z nich byla Bílá kniha elektronického obchodu, kterou inicioval a realizoval tým ÚVIS (tedy de facto sám stát) a které jsme se již ve VIP věnovali. Druhou aktivitou byl reprezentativní průzkum a z něj vyplývající návrh SPIS ("impuls budoucí vládě") formulovaný na rozdíl od velmi obsáhlé Bílé knihy ve třech jednoduchých bodech. Oba výstupy byly zveřejněny zhruba v polovině roku nedlouho před sestavením nové vlády a v každém případě jsou důležitými milníky v prosazování principů, které se v některých evropských zemích již promítají do oficiálních vládních materiálů mj. v souvislosti s programem eEurope 2005. V návaznosti na (ve VIP komentovanou) zprávu Světové banky, která se věnovala také kandidátským zemím, jsme v srpnu avizovali, že tým Virtuálního informačního parku pracuje na sestavení stručného přehledu návrhů v oblasti podpory znalostní ekonomiky a rozvoje informační společnosti, které lze shrnout do tří oblastí 1. uplatňování principů e-governmentu a e-občanství 2. podpora rozvoje podnikání 3. podpora vzdělanosti a vědy a výzkumu Cílem první verze dokumentu, jejímž spoluautorem je Jiří Peterka, není vyčerpávající seznam s konkrétními recepty na řešení všech překážek rozvoje a "bolavých pat". Naším záměrem je spíše poskytnout základní materiál pro veřejnou diskusi, jejíž výstupy mohou iniciovat zpracování podrobnější analýzy a návrhu opatření pro vládní instituce. Šíří svého záběru jdou Tři pilíře za hranice elektronických transakcí a služeb e-governmentu, neomezují se pouze na obor ICT a prosazování jeho zájmů, ale zahrnují také obecnější problémy v oblasti podpory podnikání, formování konkurenceschopné ekonomiky a vzdělané společnosti. Dokument má záměrně rozsah zhruba jedné strany A4, aby svoji délkou neodradil potenciální čtenáře a nutil autory k výběru toho nejpodstatnějšího. V této fázi neřeší otázku JAK (jistě bude existovat několik alternativních odpovědí), ale CO, neboť to je to první, na čem je třeba dosáhnout shody. K základnímu přehledu existují stručné komentáře k jednotlivým bodům. Považujeme však za vhodnější je publikovat až "v dalším kole" společně s reakcemi na shromážděné připomínky a vaše názory. Berte Tři pilíře VIP jako náš vklad do veřejné diskuse, podle jejíhož průběhu se může dokument dále vyvíjet. Nehodláme si výsledky diskuse jakkoli přivlastňovat a nabízíme spolupráci komukoli, kdo o ni bude stát. Svoje názory a připomínky nám prosím pište buď přímo na adresu redakce vip@FirstTuesday.cz nebo je pošlete do moderované e-konference VIP Forum. ********************************************************************** --------------------------------------- Pro malé i velké http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=251 http://www.park.cz/soubory/workinde.pdf --------------------------------------- Do panelové diskuse jedné manažerské konference vstoupil předseda představenstva významné české firmy s kritickým vstupem k tématu podnikatelských komunit a sítí s tím, že jsou to iniciativy pouze marginálního významu, které jsou stejně financovány ze strany velkých firem. Cítil jsem v tom podtón "vy malí byste nebyli bez nás velkých". ... Stojí však opravdu velké společnosti proti těm malým? Nefinancují rozvoj jejich sítí a komunit právě proto, že je pro ně výhodné využívat jejich služeb, přístupu k možnostem oslovit své potenciální partnery? Nositelem inovací a podnikatelského ducha bývají právě menší firmy. Pro velké a bohaté kolosy pak může být efektivní cestou rozvoje si tyto firmy kupovat (zvláště nyní - viz VIP Direct #32 a Akvizice a spojení: konsolidace v nové ekonomice). ... Cestou z podobné konference v Kodani jsem přemýšlel, zda se jedná o názor u nás rozšířený nebo spíše ojedinělý, protože v Evropské unii se s ním člověk tak otevřeně nesetká. Je totiž ke škodě celé ekonomiky, pokud velké a malé firmy nebo "IT" a "kamenné" firmy tvoří dva oddělené světy, které o sobě málo vědí a zřídka mezi sebou komunikují. Velké korporace (a zvláště bývalé monopoly) bývají s oblibou nazývány podnikatelskými dinosaury. Pomaleji reagují, jejich organismus někdy bývá zbytnělý, na druhé straně jsou stabilnější a těží ze svého zázemí a vybudovaného vlivu. Ti chytřejší, kteří chtějí přežít v nových podmínkách, si hledají spojence mezi menšími tvory, kteří jsou rychlejší (avšak zranitelnější), ochotnější riskovat a kteří mohou najít pro sebe i svoje velké spojence cenné příležitosti. Ti ostatní dříve nebo později vymírají Kompletní text najdete na adrese uvedené v záhlaví článku. ********************************************************************** Chcete efektivně oslovit přes 8000 odběratelů tohoto newsletteru, kteří se zajímají o uváděná témata informační ekonomiky? ZDE MŮŽE BÝT VAŠE SDĚLENÍ http://www.park.cz/vipd Kontaktujte vip@firsttuesday.cz VIRTUÁLNÍ INFORMAČNÍ PARK (VIP) mapuje informační společnost a ekonomiku od roku 1995 jako jeden z prvních českých serverů zaměřených na Internet Commerce ********************************************************************** ----------------------------------------------- Nejen o vládní kampani na podporu online nákupů http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=252 ----------------------------------------------- Britská vláda zahájila minulý týden kampaň na podporu bezpečného online nakupování, kterou chce ujistit zákazníky, že mohou nakupovat vánoční dárky na webu stejně bezpečně, jako jsou zvyklí na High Street. Kampaň navazuje na průzkum agentury MORI, která zkoumala postoje britských zákazníků k elektronickému obchodování. Podle jeho výsledků nakoupilo online během posledního roku 26% populace (asi 12 mil. lidí), přesto mnoho z nich přistupuje k Internetu stále s obavami. Skoro polovina respondentů se obává zneužití své platební karty a asi třetina zneužití osobních dat. Ministryně pro ochranu spotřebitelů (Consumer Affairs) v reakci na to občanům radí, aby používali servery, které znají nebo které jim byly doporučeny, a aby věnovali na webu zvýšenou pozornost kontaktním údajům, jako je adresa a telefonní číslo. Výsledky zmíněného průzkumu také ukazují, že bezpečnostní rizika při placení kartou na Internetu se často posuzují v nepoměru k osobním zkušenostem. 44% uživatelů Internetu např. uvedlo, že slyšelo nebo četlo o zneužívání údajů z platebních karet na Internetu. Avšak pouhé tři osoby ze sta mají s tímto osobní zkušenost, přičemž pět ze sta uvádí tuto osobní zkušenost jinde (mimo Internet). To je příznačné i pro česká média, která s oblibou uvádějí nárůst případů zneužití v online světě, ale zapomínají jej srovnávat s tradičním obchodním prostředím, kde se karet zneužívá v nemenší míře. Co k tomu dodat z české perspektivy? Nejsem si jist, zda by se vlády měly angažovat v propagaci jednoho obchodního kanálu (a platit ji z peněz všech), přestože je mi samozřejmě sympatická preference elektronických forem obchodování ze strany státní správy. U nás by mi úplně stačilo, kdyby vláda vyvinula větší tlak na zvýšení kvality bankovních služeb, které jsou překážkou konkurenceschopnosti našich obchodníků na zahraničních trzích a někdy stále připomínají dobu před deseti lety. ... Kompletní text najdete na adrese uvedené v záhlaví článku. ********************************************************************** ----------------------------------------------------------------- First Tuesday CZ o bezpečnosti, financování z EU a podnikových IS http://www.FirstTuesday.cz ----------------------------------------------------------------- FIRST TUESDAY PRAHA, 3.12., 19 hod Poslední letošní setkání v Praze se koná v PwC BusinessCommunityCenter (jen pro zvané, resp. vybrané z registrovaných) a bude věnováno Financování inovačních projektů z EU a jejich řízení. Diskusní panel bude moderovat Ivan Pilný a zasednou v něm dále Eva Hillerová (Technologické centrum AV), Karel Šperlink (Asociace inovačního podnikání), Libor Kudláček (EUROFFICE Praha - Brusel), Karel Charvát (České centrum pro strategické studie) a Vlastimil Veselý (First Tuesday CZ). --> http://www.FirstTuesday.cz/praha E-SECURITY PULSE, 9.12., 16 hod Druhý ze seminářů série Informační bezpečnost pro manažery se koná v pražském hotelu Jalta na téma Bezpečnostní politiky firmy a Auditu bezpečnosti. Vystoupí Petr Hanáček (VUT v Brne, CEO), Luděk Novák (BDO IT), Ivo Němeček (Cisco Systems), Šimon Vostrý (Zoom International), Jaya Baloo (Wistar), Jozef Vyskoč (VaF Bratislava) a Ladislav Juza (PricewaterhouseCoopers). --> http://www.FirstTuesday.cz/e-security FIRST TUESDAY BRNO, 10.12., 16 hod Tématem posledního letošního setkání v Brně jsou Podnikové informační systémy v prostředí Internetu. O návaznosti vnitropodnikových aplikací na webová řešení, budování intranetu, extranetu, organizačních aspektech rozvoje IS, redesignu procesů a trendech v potřebách podniků vzhledem k "otevírání" jejich IS budou v prostorách iCentra, Kounicova 67a, hovořit Dimitrios Zafirelis (CIO, Veletrhy Brno), Jana Kuklová (ředitelka divize, Autocont CZ) a další. Vstup bezplatný po předchozí registraci. --> http://www.FirstTuesday.cz/brno ********************************************************************** -------------------------------------- VIP Telegraf aneb co stojí za to vědět -------------------------------------- PRIVATIZACE ČESKÉHO TELECOMU ODLOŽENA + Česká vláda se pravděpodobně rozhodne odložit prodej 51% akcií Českého Telecomu konsorciu TDC a Deutsche Bank, neboť stále nedošlo k dohodě s konsorciem KPN a TelSource, které má v ČTc blokační minoritu. Byl odvolán generální ředitel Přemysl Klíma a jeho funkcí byl dočasně pověřen předseda představenstva Ondřej Felix. Více v článku J. Peterky na níže uvedené adrese. http://www.lupa.cz/clanek.php3?show=2604 NÁMĚSTCI MINISTRA MLYNÁŘE + Vladimír Mlynář jmenoval další své náměstky na Ministerstvu informatiky, jehož vznik schválily obě komory Parlamentu k 1.1.2003. K již dříve jmenovanému Michalu Franklovi přibudou Dana Bérová (pro sekci e-government), Jaromír Šiška (pro sekci telekomunikací a pošt, jedná se o spoluzakladatele Software602 a spoluautora legendárního editoru) a Vladimír Šiška (pro sekci intranetu veřejné správy). Vedoucím kanceláře ministra je Pavel Kolář. TELEKOMUNIKAČNÍ SLUŽBY BUDOU MÍT 22% DPH + Podle návrhu nového daňového zákona, který má předložit v příštím roce Ministerstvo financí, budou s platností od roku 2004 přeřazeny všechny telekomunikační služby do 22% sazby DPH z důvodu harmonizace zákonů s EU. Zmíněné služby totiž nefigurují mezi výjimkami, pro které ČR vyjednala odklad do roku 2007. Přeřazení telekomunikačních služeb do vyšší sazby je přímo opačným krokem k návrhu SPIS z léta tohoto roku, který požadoval osvobození datových přenosů od daní a poplatků. E-TRŽIŠTĚ PRO VEŘEJNOU SPRÁVU V ČÍSLECH + Ve VIP Direct #48 jsme se mj. věnovali e-procurementu a virtuálním tržištím. Nedávná zpráva ÚVIS o provozu elektronických tržišť přináší souhrnná čísla o realizaci podlimitních nákupů (do 2 mil. Kč, na rozsáhlejší nákupy je třeba vypsat veřejnou soutěž) subjektů veřejné správy v oblasti ICT. K již certifikovaným tržištím B2B Centrum a Centrade Českého Telecomu mají brzy přibýt další tři a současná tříprocentní marže provozovatelů má klesnout na 1%. Od září bylo na obou tržištích dohromady realizováno v rámci zmíněných podlimitních nákupů 206 transakcí v celkovém objemu 12 mil. Kč. http://www.uvis.cz I BRITSKÉ FIRMY CHYBUJÍ PŘI TVORBĚ WEB SLUŽEB + V roce 1997 jsme ve VIP publikovali výsledky vlastního web auditu českých bank (zopakovali jsme jej ještě o rok později) a poprvé zveřejnili základ naší metodiky pro srovnávací hodnocení www služeb. Později se podobným hodnocením web serverů vybraných firem Czech Top 100 zabýval měsíčník e-biz a ani jeho závěry nevyznívaly pro hodnocené firmy lichotivě. Z nedávné studie BBC Training & Development vyplývá, že ani významné podniky ve Velké Británii se nedokáží vyvarovat školáckých chyb při budování jejich prezentace v online světě. Průzkum více než 60 předních www služeb ukázal, že polovina z nich odvádí jednosměrnými odkazy svoje návštěvníky na jiný server, skoro 30% neobsahuje telefonní číslo a jen 23% jej uvádí na homepage. Pětina všech posuzovaných služeb neumožňuje vůbec zpětnou vazbu mailem nebo web formulářem a obsahuje překlepy a jazykové chyby, skoro polovina pak zavádějící nadpisy. http://www.bbctraining.co.uk http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=1 http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=179 EU A KANDIDÁTSKÉ ZEMĚ SPOLEČNĚ O E-GOVERNMENTU + Evropská komise ohlásila, že umožní vládám 11 kandidátských zemí účastnit se mezinárodní e-government iniciativy společně s členskými státy ještě před vstupem těchto zemí do EU. Od ledna příštího roku tak bude možné, aby i ČR sdílela data o aplikaci evropského práva, prosazování pravidel vnitřního trhu, poskytování e-government služeb občanům a podnikům přes hranice a vyměňovala si zkušenosti s institucemi EU. V této souvislosti odkazujeme na mezinárodní srovnávací studie e-government, o kterých referoval např. VIP Direct #45 (viz níže uvedená adresa). http://www.park.cz/vypis.asp?kod_cl=236 FOTOGRAFIE Z KONFERENCE + Ve dnech 31.10.-1.11. se v Praze konala konference European Management Conference s podtitulem Vůdcovství a podnikatelství pro rozšířenou Evropu, kterou pořádala Společnost pro strategické řízení, inovace a podnikatelství pod záštitou Evropské manažerské asociace (CECIOS). Na níže uvedené adrese najdete fotografie z akce. http://www.ssrip.cz/sluzby/konference2002/konf2002.htm **************************** SDĚLENÍ CEO ***************************** Centrum pro elektronický obchod (CEO) je odbornou sekcí České společnosti pro systémovou integraci (www.cssi.cz), která sdružuje organizace i jednotlivce s profesním zájmem o elektronický obchod. Posláním CEO je umožnit komunitě svých partnerů (na bázi členství) výměnu informací a znalostí a poskytnout neziskovou platformu pro společné projekty komerční sféry, veřejné správy a vysokoškolských pracovišť v oblasti mapování rozvoje elektronického obchodu, vzdělávání apod. CEO, které vzniklo v listopadu 1998, plní funkci informačního a komunikačního uzlu ve vztahu k centrům a strukturám podobného typu v zahraničí. Podrobnější informace o výhodách partnerství v CEO a přihlášku najdete na adresách níže. http://www.e-commerce.cz/partnerstvi.asp http://www.e-commerce.cz/prihlaska.asp http://www.e-commerce.cz/kolektivni.asp ______________________________________________________________________ ********************************************************************** ------------ O VIP Direct ------------ VIP Direct je elektronický newsletter obsahující výběr z aktuálních "přírůstků" Virtuálního informačního parku (VIP) - informační služby (na Síti od roku 1995) zaměřené na strategie elektronického obchodování, Internet a informační ekonomiku. VIP Direct je zasílán minimálně každý měsíc elektronickou poštou již více než 8000 odběratelů. V každém vydání najdete stručný přehled nejzajímavějších novinek ve VIP s odkazem na konkrétní adresu na WWW a další aktuality v ČR i ve světě (některé z nich nejsou na park.cz publikovány). VIP Direct dostáváte zdarma na základě vašeho přihlášení, resp. projevu vašeho zájmu o zmíněná témata. Informace pro přihlášení a odhlášení jsou uvedeny na konci tohoto newsletteru. Považujete-li VIP Direct za užitečný pramen informací, budeme rádi, když tuto zprávu přepošlete vašim kolegům nebo známým. Uvítáme rovněž vaše rady a kritické připomínky. Dejte nám vědět, co vás nejvíce zajímá, příp. nám napište vaše tipy. ______________________________________________________________________ ********************************************************************** Pro přihlášení newsletteru můžete použít dva způsoby - zaslání E-mailu nebo vyplnění WWW formuláře. Vyplněním WWW formuláře na adrese uvedené na konci této zprávy máte navíc možnost definovat svoje preference, ke kterým budeme přihlížet při budoucí personalizaci VIP Direct (již teď můžete využít výběru znakové sady, aby jste mohli dostávat tento text včetně diakritiky). Přihlásit (nebo odhlásit) odběr VIP Direct lze kdykoliv také zasláním E-mailu na adresu vipd@www.park.cz s uvedením slova SUBSCRIBE (nebo UNSUBSCRIBE pro odhlášení) v položce Subject. Na vlastní obsah zprávy není brán zřetel. Nehodláme VIP Direct zneužívat k zasílání reklamních zpráv nebo jiných forem spamu. Chráníme vaše soukromí - vaše adresy nebudou dány k dispozici třetím stranám. Pro komunikaci s námi používejte výhradně adresu adresu uvedenou v následující patičce. VIP Direct #50 2.12.2002 (c) VIP park.cz, Vlastimil Veselý http://www.park.cz/vipd E-mail: vip@FirstTuesday.cz vychází měsíčně ve spolupráci s First Tuesday CZ ISSN 1212-1347