*********************************************************************** VIP Direct 3/99 I-newsletter pro Internet strategie, E-commerce a virtualni vzdelavani http://www.park.cz E-mail: vip@fce.vutbr.cz *********************************************************************** V tomto cisle najdete: + Na shledanou ve VIP Foru (uvodnik) + VIP Forum otevreno + Intelektualni vlastnictvi (3) z knihy Release 2.0 od Esther Dyson + Statni informacni politika a co dal + Projekt ESIS II v CR + Vysledky studie Internet Shopping v USA + Novinky a tipy VIP + Predstavujeme kolektivni cleny CEO + o VIP Direct ------------------------------------------ Na shledanou ve VIP Foru, Vlastimil Vesely http://www.park.cz ------------------------------------------ Treti letosni cislo VIP vychazi s pranim zaslouzenych dovolenych pro vsechny z vas, kteri prave ctete tyto radky misto uzivani si svobody "odpojeni". Odberatele I-newsletteru VIP Direct se mohli jiz z jeho nedavneho eXtra vydani dozvedet o nekterych novinkach, ktere s prichodem leta zmenily VIP. Co si pravdepodobne zaslouzi zvlastni pozornost, je prechod na mesicni interval zasilani VIP Direct (od zari) a otevreni diskusniho VIP Fora pro nasi vzajemnou komunikaci. Zatimco na americkem Internetu patri E-konference a diskusni skupiny k velmi popularnim sluzbam, pomoci nichz se novi uzivatele zacinaji vubec seznamovat se Siti, u nas (dle pruzkumu ve VIP) je pouziva jen asi ctvrtina uzivatelu Internetu. Nejsem si jist, zda je to mozne pricist na vrub male nabidky. Muzete to posoudit sami, seznam najdete napr. na http://www.ces.net/cz/netrsrc/mail.html. Je samozrejme, ze nejvice se diskutuje na temata spojena s technologiemi Internetu, nebot lide tohoto zamereni jsou zkusenejsi a zvykli si jiz tyto sluzby rutinne pouzivat. Jine je to u temat, ktera nejsou az tak silne spojena s informacnimi technologiemi a kde je treba ocekavat, ze mezi ucastniky bude rada tech, pro ktere E-mail stale neni kazdodenni komunikacni nastroj. A to je jeden z duvodu vzniku VIP Fora. Take z vasich ohlasu jsme vycitili, ze u nas dosud chybela virtualni diskuse, kde by se mohli potkavat podnikatele v oblasti infobusinessu vedle odborniku z ruznych oboru, pro ktere jsou Internet strategie a informacni ekonomika vyzvou, pripadne pracovni naplni, a jejichz hlas mozna nebyl slyset na akcich napr. breznove kampane. Ackoliv prazdninovy cas by mel slouzit spise k relaxaci "bez pripojeni", je mi jasne, ze mnozi z nas dlouho nevydrzi online abstinenci a budou se pokouset dostat k Siti i daleko od domova. Stane-li se vam to v nejakem obzvlast exotickem miste, podelte se o vasi zkusenost s ostatnimi navstevniky VIP. Radi zverejnime i vase tipy referujici o moznostech pripojeni (nemate-li prave s sebou notebook a modem) na tradicnich turistickych lokalitach. Tedy na shledanou ve VIP Foru. *********************************************************************** ---------------------------------- VIP Forum otevreno http://www.e-commerce.cz/forum.htm ---------------------------------- Jak jiz bylo avizovano, Centrum pro elektronicky obchod otevrelo 30.6. elektronickou konferenci VIP Forum, ktera je urcena pro sdileni informaci a vymenu nazoru i zkusenosti profesionalu z ruznych oboru vyznamne dotcenych rozvojem E-commerce. VIP Forum je venovano diskusi k tematum souvisejicich s rozvojem elektronickeho obchodu, informacni ekonomiky a Internetu. Nema a nemuze mit pevne hranice, inspirujicimi slovy by vsak mohly byt informacni spolecnost, infobusiness, elektronicky obchod, Internet, informacni ekonomika, relacni marketing, podnikove strategie, globalizace, celozivotni vzdelavani, podnikove informacni systemy, informacni management, business intelligence, intelektualni kapital, virtualni organizace, verejne informacni sluzby a dalsi. Konkretnejsi okruhy otazek mohou napr. zahrnovat - nove obchodni modely pro oblast informacnich sluzeb aneb jak vydelavat na Siti - velikost a struktura online trhu aneb kde jsou moji zakaznici - perspektivy telekomunikacniho trhu aneb jak se nejlepe pripojit - placeni pres Internet aneb co je jeste bezpecne - pravni aspekty aneb co zmeni zakon o digitalnim podpisu - ochrana soukromi aneb jak delat spravny Internet marketing - od WWW prezentace k extranetu aneb co nabizeji soucasne celopodnikove informacni systemy - vzdelavani v informacni spolecnosti aneb jak se ve skolach pouziva Internet - informacni sluzby statni a verejne spravy aneb co mame pravo vedet - 5.ramcovy program EU aneb hledame vhodneho partnera U konferenci tohoto typu je obvykle, ze jednotlivi ucastnici maji rozdilny stupen "pocitacove gramotnosti". Jste-li na Internetu zacatecnikem, nemusite se u nas bat pohrdlivych komentaru. Dulezite jsou nazory a zkusenosti z vaseho oboru; to je hodnota, za kterou si ziskate pozornost ostatnich. VIP Forum je o elektronickem obchodu a nema byt suchou akademickou debatou. Nikdo se nad vami nepohorsi, upozornite-li v danem kontextu na vlastni komercni aktivity nebo nabidnete-li vyresit konkretni problem vlastnim produktem ci sluzbou. Na druhou stranu VIP Forum neni vhodne misto pro zasilani firemnich tiskovych zprav a pro obtezovani ostatnich nevyzadanou inzerci. Jinymi slovy - diskutujme k veci, skryvat svuj komercni zajem vsak nemusime. Jsem si vedom toho, ze zivotaschopnost VIP Fora bude zalezet na tom, zda se nam spolecne podari udrzet zivou a zajimavou diskusi, ktera bude mit urcity rad. Diskusi, kde si najdou svoje ti, ktere zajima prodej produktu i sluzeb pres Internet koncovym zakaznikum, ale i ti zodpovedni za elektronickou podobu dodavatelsko-odberatelskych vztahu, prip. za uspokojovani informacnich potreb ze strany statni nebo verejne spravy ci vzdelavacich instituci. VIP Forum je provozovano v navaznosti na nekolik mezinarodnich E-konferenci z oblasti E-commerce, z nichz jsou nejzajimavejsi prispevky prezentovany tez ucastnikum VIP Fora. *********************************************************************** -------------------------------------------------------- Release 2.0, Intelektualni vlastnictvi (3), Esther Dyson http://www.park.cz/int-vla.htm -------------------------------------------------------- (pokracovani)... Predplatne je jednoduchy zpusob, jak prubezne generovat prijem za kopie obsahu. Ackoliv je v tom pouze maly rozdil, zakaznici neplati za obsah samotny, ale za spolehlivou dodavku obsahu z duveryhodneho zdroje. ... Predplatne casto nabizi dotovany obsah, nebot si inzerenti kupuji pozornost prijemcu. Pro inzerenty ma tento obchodni model dve vyhody. ... Predstaveni / udalost je zpusob, jakym si jednotlivy tvurce - obvykle znama osoba nebo nekdo, kdo si ziskal pozornost poskytovanim dotovaneho obsahu - muze vydelat penize verejnym vystoupenim. ... Je v tom maly rozdil, ale "predstaveni" jsou vetsinou chapana jako zabava na rozdil od interaktivnich sluzeb typu konzultaci, treninku, podpory produktu nebo mediciny. ... Intelektualni sluzby jsou konceptem interaktivniho predstaveni, ktere je rozsirene o urcity obsah - obvykle ten, ktery maji lide v hlave (znalost specificke odborne oblasti, zvlastni dovednost s lidmi nebo pouha inteligence). Predstaveni je obvykle zalozeno na jednoduche zkusenosti, zatimco intelektualni sluzba zahrnuje urcity druh prizpusobeneho reseni nebo vysledku, za ktery se plati (nekdy vsak platite za vlastni proces bez ohledu na dosazeny vysledek). ... Elektronicke intelektualni sluzby Dalsi formou intelektualni sluzby, ktera je navic opakovatelna a vyuziva ekonomii rozsahu, je prodej casove omezeneho uzivani software - na rozdil od prodeje kopii s licenci dovolujici jej drzet a dle potreb vyuzivat (avsak ne kopirovat). ... Popsany pristup ma radu vyhod pro dodavatele - prubezny tok prijmu, ochranu software (vcetne aspektu, ktere nejsou chraneny autorskym pravem) a take schopnost prodavat "po malych castech" tem zakaznikum, kteri neradi plati predem, ale kteri mohou za cas zjistit, jak uzitecny software to je. Na druhe strane jestlize klient neni spokojen, muze prestat sluzbu pouzivat, coz je dobry zpusob, jak vest dodavatele k plneni jejich slibu. Clenstvi zahrnuje pouzivani obsahu k ziskavani pozornosti clenu a vyuzivani clenu k ziskavani pozornosti mezi sebou navzajem. Muzete tento model nazyvat tez predplatnym intelektualnich sluzeb, obsahu a pozornosti jinych clenu. Clenove "intelektualniho vlastnictvi" plati za navrh konceptu ve smyslu "o cem je tato organizace?" ... (pokracovani opet priste) *********************************************************************** ---------------------------------------------------------------- Statni informacni politika a co dal http://www.vlada.cz/rady/sip/dokumenty/sipcesta/sipobsah.win.htm http://www.novinky.cz/Index/Politika/2364.html http://www.novinky.cz/Index/Internet/2345.html ---------------------------------------------------------------- 31. kvetna byl vladou s malymi upravami schvalen dokument Statni informacni politiky (SIP). K sedmi prioritam deklarovanych vladou pribyla ve schvalene verzi osma - Duveryhodnost a bezpecnost informacnich systemu a ochrana osobnich dat. Jednou z priorit je i elektronicky obchod, u ktereho jsou zmineny tyto cile: - vytvareni duveryhodnosti elektronickeho obchodu pro uzivatele a spotrebitele, - vytvareni zakladnich pravidel na elektronickem trhu, - posilovani informacni infrastruktury elektronickeho obchodu, - podpora rozvoje a masoveho nasazeni cipovych karet, jakozto technologie pro bezpecnou identifikaci a autentizaci subjektu vyuzitelne v cele siri spolecenskeho spektra v obchodnich i spravnich procesech (osobni identifikator, soukromy klic k vytvoreni elektronickeho podpisu, elektronicka penezenka atd.), - maximalizace ekonomickeho a socialniho prinosu elektronickeho obchodu (jedna se o siroke spektrum socialnich zajmu a cilu, mezi nez patri zlepseni pristupu k telekomunikacnim sitim, rozvoj pocitacove gramotnosti, ochrana soukromi, ochrana pred zavadnym obsahem, dusledky pro zamestnanost ve smyslu likvidace ci naopak vytvareni pracovnich prilezitosti, dusledky pro kvalitu zivota, organizaci prace atd.). Realizace statni informacni politiky ma byt zajistovana a koordinovana prostrednictvim Rady vlady pro statni informacni politiku s vyuzitim Uradu pro statni informacni system (USIS). Rada ma pripravit konkretni Akcni plan statni informacni politiky (pravdepodobne do r. 2001), ktery ma vlade predlozit do konce roku jeji mistopredseda Mertlik. 30. cervna usporadalo Centrum pro elektronicky obchod (CEO) pracovni setkani na tema "Statni informacni politika". Hostem byla vykonna reditelka SPIS Ing. Pavlonova. Diskuse se mj. tykala i postupu praci na tvorbe zakona o digitalnim/elektronickem podpisu, ktere minuly rok zahajil USIS. Paragrafovane zneni zakona o elektronickem podpisu financovane SPIS a zpracovavane pod vedenim Doc.Smejkala by melo byt predlozeno odborne verejnosti k pripominkovani zacatkem srpna. Pocatkem zari se ocekava predlozeni konecne verze do vlady formou poslanecke iniciativy. V dokumentu SIP se primo pravi, ze "Zakladem uspechu je partnerstvi statni spravy a samospravy, obcanu, podnikatelske verejnosti, informacniho prumyslu, akademicke a vyzkumne sfery." Bude zajimave sledovat, jak vazne jsou tato slova minena. Diskuse na setkani CEO se shodla na tom, ze opravdovym krokem kupredu bude az akcni plan, na jehoz priprave i realizaci je CEO spolecne s dalsimi sdruzujicimi subjekty pripraveno se podilet. Dosavadnim pristupem statu k informacni politice se ve dvou prehledovych clancich (viz zahlavi teto zpravy) zabyva clen Rady CEO Jiri Peterka. ************************************************************************ --------------------------------------------------- Projekt ESIS II v CR http://www.ispo.cec.be/esis/esis2pres/esis2pres.htm --------------------------------------------------- V kvetnu byly v nekterych zemich stredni a vychodni Evropy a Stredomori zahajeny projekty ESIS II aneb European Survey of Information Society development. Pruzkum rozvoje informacni spolecnosti, ktery ma v CR na zaklade vyberu EU realizovat tym Ustavu informatiky VUT FAST v Brne ve spolupraci s Centrem pro elektronicky obchod, ma byt zameren na tyto oblasti: - databaze projektu na podporu informacni spolecnosti (projekty realizovane statni, verejnou nebo soukromou sferou musi inovacnim zpusobem vyuzivat informacni nebo komunikacni technologie, interaktivitu a vzdaleny pristup) - regulace a liberalizace ze strany statu - indikatory rozvoje informacni spolecnosti - akce a iniciativy na podporu rozvoje informacni spolecnosti - klicovi lide a organizace - sitove infrastruktury - WWW sluzby Oficialni informace o prubehu projektu ESIS II v CR vcetne formulare pro sber dat o projektech na podporu informacni spolecnosti budou publikovany ve VIP (konkretni adresa bude oznamena v srpnu). VIP Direct bude o projektu pravidelne prinaset aktualni informace. *********************************************************************** ------------------------------------------------- Vysledky studie Internet Shopping v USA http://www.park.cz/commerce/internetshoppping.pdf ------------------------------------------------- Na podzim 1998 provedla konzultacni firma Ernst & Young pruzkum mezi 1363 nakupujicimi, 74 vyrobci a 41 maloobchodniky v USA v oblasti nakupu pres Internet. Online forma prodeje vzrostla za posledni pulrok minuleho roku o 200% a odhady celkoveho obratu prekrocily 10 mld USD. Tricetistrankova studie (vystavena ve VIP) mj. ukazuje, ze pro zakazniky jsou nejvetsi motivaci nizsi ceny a nejvetsi barierou nepohodlne zasilani udaju o kreditni karte. Vedle tradicnich komodit (viz preference ceskych uzivatelu v pruzkumu VIP) je v USA popularni i nakup obleceni a darku. Maloobchody ocekavaji do tri let devitinasobek soucasnych online prodeju s podilem skoro 10% na celkovem obratu obchodu. Jako nejdulezitejsi vlastnosti jejich WWW sluzeb byly zmineny (v poradi) - - snadna navigace, casta aktualizace, vzdelavani navstevniku, interaktivita, personalizace a sdileni informaci v zakaznicke komunite. *********************************************************************** ------------------ Novinky a tipy VIP ------------------ + Ve spolupraci s CEO byly ve VIP aktualizovany informace o 5.ramcovem programu EU na podporu projektu v oblasti E-commerce. http://www.park.cz/fp5 + Do sekce VIP E-commerce byla uvolnena zaverecna zprava projektu EBES/EWOS - Building Blocks for E-commerce (98 stran ve formatu MS Word). Dalsi podobne studie (viz tez Internet Shopping) budou vystavovany ve zvlastni casti VIP pristupne kolektivnim clenum CEO. http://www.park.cz/commerce/ec-blocks.doc + Interaktivni aukce Bajtu ma konkurenci ve sluzbe od Trinity Systems http://www.eaukce.cz http://www.bajt.cz/aukce.htm + Centrum pro demokracii a technologie provadi pruzkum dostupnosti Internetu ve stredni a vychodni Evrope. Vyslednou zpravu vypracovala koalice nevladnich organizaci podporujicich ochranu soukromi a svobodu projevu na Internetu. V ni je hodnocen i stav v CR. http://www.cdt.org/international/ceeaccess/ + Evropsky parlament v kvetnu schvalil legislativni dokumenty tykajici se elektronickeho obchodu v mezinarodnim styku a statem vynuceneho pristupu k datum prenasenych po sitich. Podle prvniho z nich spadaji subjekty prodavajici online produkty nebo sluzby do zahranici do jurisdikce te zeme EU, kde je registrovano jejich sidlo. Maloobchody se tak jiz nemusi potykat s 15 odlisnymi pravidly v jednotlivych zemich. Kontroverznejsi je druhe rozhodnuti, ktere pozaduje po poskytovatelich Internetu a telekomunikacnich spolecnostech, aby na prikaz statem poverenych instituci poskytly plnohodnotny pristup (v realnem case) k datum po sitich prenasenych. To se ma vztahovat i na bezdratovou komunikaci (vcetne napr. lokalizace uzivatele mobilniho telefonu a dekodovani zprav - pokud je kodovani soucasti sluzby). S rozhodnutim nesouhlasi Evropska asociace poskytovatelu Internetu. Obe rozhodnuti musi jeste potvrdit vlady jednotlivych zemi EU. http://www.techweb.com/wire/story/TWB19990513S0009 http://www.europarl.eu.int + Evropska komise zridila WWW sluzbu, kde se maji pravidelne aktualizovat informace o pravnich a regulacnich aspektech Internetu a informacni spolecnosti - QuickLinks. http://www.qlinks.net/quicklinks/latest.htm + Zajimave srovnani Internet homebanking sluzeb v CR je vystaveno na http://www.e-business.cz/news/homebank.asp + Na serveru CSU je vystaven Registr ekonomickych subjektu CR zahrnujici vedle pravnickych i fyzicke osoby http://www.czso.cz:8100/rswd/owa/VRSWExt.mainform + Rada vyznamnych americkych firem (American Express, AOL, Compaq, CyberCash MasterCard, IBM, Microsoft, SETCo, Sun Microsystems Transactor Networks, Trintech a Visa) se dohodla na standardu elektronicke penezenky. Vysledkem je ECML aneb Electronic Commerce Modeling Language http://www.ecml.org + Kalendar vzdelavacich akci VIP Inzerujte bezplatne vase konference, seminare a verejne kursy http://vip.fce.vutbr.cz/kalendar *********************************************************************** ------------ O VIP Direct ------------ VIP Direct je elektronicky newsletter obsahujici vyber z aktualnich "prirustku" Virtualniho informacniho parku (VIP) - informacni sluzby (na Siti od roku 1995) zamerene na Internet strategie, E-commerce a virtualni vzdelavani, viz http://www.park.cz. VIP Direct je zasilan 1x za 2 mesice (s ohledem na cetnost radnych WWW vydani) E-mailem. V kazdem cisle najdete vyber nejzajimavejsich novinek z VIP s odkazem na konkretni adresu na WWW a dalsi aktuality tykajici se rozvoje informacni ekonomiky v CR i ve svete. VIP/Direct je urcen predevsim ridicim pracovnikum v oblasti inovacniho podnikani, vzdelavacim institucim, pracovnikum statni spravy, podnikoveho marketingu, public relations a informatiky, publicistum a novinarum z oblasti IT a managementu, Web masterum, studentum manazerskeho studia, prip. ostatnich ekonomickych smeru, a vubec vsem, kteri se zajimaji o rozvoj informacni spolecnosti v CR. VIP Direct dostavate zdarma na zaklade naseho predchoziho kontaktu, resp. vaseho zajmu o zminena temata. Informace pro prihlaseni a odhlaseni jsou uvedeny na konci tohoto newsletteru. Povazujete-li VIP Direct za uzitecny pramen informaci, budeme radi, kdyz o nem date vedet dal (opravdu jednoduchym zpusobem pro to je pouziti tlacitka forward :-). Uvitame rovnez vase rady a kriticke pripominky. Dejte nam vedet, co vas nejvice zajima a pokud vite o zajimavem informacnim projektu, napiste nam o tom. ______________________________________________________________________ ********************************************************************** ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Predstavujeme kolektivni cleny Centra pro elektronicky obchod (CEO) http://www.e-commerce.cz ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ truconneXion a.s., http://www.txn.cz your IT Advantage ! ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Informacni a komunikacni infrastruktura je nasi domenou. Nase puvodni reseni Synergy DNS podpory a spravy informacniho systemu bylo vyhodnoceno spolecnosti Microsoft jako jeden ze tri nejlepsich digitalnich nervovych systemu v CR vubec. Jsme klicovym partnerem technologicke laboratore MSC@HP (jedna ze tri v Evrope). Nektere nase sluzby: Navrh, realizace a podpora infrastruktury informacnich systemu (komunikace, sdileni informaci, podpora rozhodovani, optimalizace nakladu na IS, podpora uzivatelu [HelpDesk], aplikacni a databazove servery, strategie a bezpecnostni politika, softwarovy audit, datove rozvody a aktivni prvky site). ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Brain Systems, http://www.brainsys.cz ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ E-commerce - elektronicke obchodovani - konzultace, sluzby a poskytovani software pro obchodovani na Internetu. Pouzivame spickove nastroje pro navrh a spravu virtualnich obchodu typu business to consumer nebo business to business. Nabizime komplexni reseni elektronickeho obchodu na Internetu, at uz formou outsourcingu na nasem obchodnim serveru nebo individualni instalaci a pripravou serveru u zakaznika. CEO vzniklo v listopadu 1998 pri Ceske spolecnosti pro systemovou integraci (CSSI - http://www.cssi.cz). Je mj. clenem European Telework Online, http://www.eto.org.uk _____________________________________________________________________ ********************************************************************* Pro prihlaseni newsletteru muzete pouzit dva zpusoby - zaslani E-mailu nebo vyplneni WWW formulare. Vyplnenim WWW formulare na adrese uvedene v zahlavi teto zpravy mate navic moznost definovat svoje preference, ke kterym budeme prihlizet pri budouci personalizaci VIP Direct (jiz ted muzete vyuzit vyberu znakove sady, aby jste mohli dostavat tento text vcetne diakritiky). Prihlasit (nebo odhlasit) odber VIP Direct lze kdykoliv take zaslanim E-mailu na adresu vip@exmail.fce.vutbr.cz s uvedenim slova SUBSCRIBE (nebo UNSUBSCRIBE pro odhlaseni) v polozce Subject. Na vlastni obsah zpravy neni bran zretel. Upozornujeme, ze nehodlame VIP Direct zneuzivat k zasilani reklamnich mailu ci jinych forem spammingu. Chranime vase soukromi - vase adresy nebudou dany k dispozici tretim stranam. Pro komunikaci s redakci pouzivejte vyhradne adresu vip@fce.vutbr.cz VIP Direct 3/99 30.6.1999 (c) Vlastimil Vesely & kol. http://www.park.cz/vipd E-mail: vip@fce.vutbr.cz ISSN 1212-1347, vychazi dvoumesicne