Průzkum zájmu o 6. rámcový program EU
29.4.2005, Vlastimil Veselý
Jedním z cílů projektu NETIES je zmapovat zkušenosti a zájem středoevropských firem ohledně mezinárodních vývojových projektů spolufinancovaných z tzv. rámcových programů (RP) EU ve třech pilotních zemích – ČR, Slovensku a Maďarsku. Za tímto účelem probíhá průzkum mezi firmami, které byly nebo jsou do projektů RP zapojeny, a mezi firmami, které mají o účast v těchto projektech zájem.
Článek shrnuje průběžné výsledky první části průzkumu v ČR se zaměřením na zájem malých a středních podniků (SME) o účast v projektech 6. rámcového programu (RP6) a na identifikaci jejich potřeb. Druhé části zaměřené na dosavadní zkušenosti z projektů již spolufinancovaných z RP se budeme věnovat příště. V prvním vlně průzkumu jsme prostřednictvím adresných e-mailů a telefonického dotazování oslovili přibližně 900 podniků, z toho 122 účastníků některého z projektů RP.
Průzkum zájmu o RP6
V první fázi jsme získali odpovědi od 114 firem, z nichž bylo 40% mikrofirem (do 10 pracovníků), 33% malých firem (do 50 prac.) a 20% středních firem (do 250 prac.). Co se týče zkušenosti respondentů v oblasti RP, bylo jejich rozdělení celkem vyvážené – okolo 38% se považuje za začátečníky, 26% má teoretický přehled a 36% již má praktické zkušenosti. Tématické oblasti zájmu respondentů nejlépe ukáže následující graf – největší zájem je o podnikové informační systémy, e-learning a e-business..
Požadované informace a služby
Abychom byli schopni poskytovat adekvátní informační a vzdělávací servis odpovídající potřebám zájemců, zajímalo nás, které informační služby z oblasti RP6 jsou mezi SME nejžádanější. Nebylo překvapením (díky předchozí osobní zkušenosti z rozhovorů se zájemci o účast v projektech i v souvislosti s výsledky obdobných průzkumů), že plné tři čtvrtiny firem mají stále zájem o obecnější informace o aktuálních možnostech financování projektů. Z toho je zřejmé, že je stále potřebné provádět „osvětovou“ činnost zaměřenou na informování o typech programů, typech projektů, rozdílech mezi nimi, o výzvách apod. Přibližně každý druhý respondent potom vyžaduje informace o:
- odborných aspektech sestavování návrhu projektu (54%),
- finančních aspektech (nákladové modely, audit, finanční výkazy aj.) (50%),
- administrativních aspektech (47%)
- manažerských aspektech řízení projektu (45%).
O informace týkající se právních aspektů (konsorciální smlouva, ochrana duševního vlastnictví, aj.) má zájem jen každý třetí respondent.
Z nabídky služeb dotazovaní jednoznačně nejvíce vyžadují zprostředkování kontaktů na potenciální partnery (67%) a online informační služby (65%). Ve druhé skupině, co do atraktivity, jsou vzdělávací akce (workshopy, konference) a asistence při sestavování návrhů projektů (44%).
Příprava návrhu projektu
Od potřeb a požadavků zájemců o účast v projektech RP6 se přesuňme k jejich vlastním aktivitám. Odpovědi na otázku “Pokud se účastníte (máte záměr se účastnit) 6.RP, v jaké jste nyní fázi?” jsou shrnuty v následujícím grafu:
Překážky zapojení českých SME do RP6
Klíčová otázka dotazníku byla orientována na identifikaci největších překážek pro zapojení do RP6 pro naše firmy. Odpovědi pouze potvrzují dříve zmiňované potřeby a požadavky respondentů. Pro 40% z nich je takovou bariérou nedostatečné povědomí o programu, nedostatečné finanční zdroje na zahájení projektu (36%) a problémy s nalezením spolehlivého a kompetentního partnera (35%). Ostatní faktory (např. nedostatečné porozumění detailním podmínkám, obava ze zpoždění a byrokratických procedur či velká konkurence jiných návrhů) odrazují méně než čtvrtinu zájemců.
Závěry
Na základě průběžných výsledků průzkumu bychom mohli shrnout hlavní poselství, které zájemci o účast v projektech RP6 vysílají směrem k organizacím a projektům zajišťujícím informační servis a podporu v oblasti EU projektů. I po letech, kdy se mohly české subjekty zapojovat do projektů RP, je stále nejžádanější zprostředkování základních informací o možnostech financování z EU programů, o rozdílech mezi nimi a rovněž o zprostředkování kontaktů s potenciálními zahraničími partnery. Zmíněné informace a služby chtějí zájemci získávat především online a na živých vzdělávacích akcích, kde mají možnost sdílet své zkušenosti a získávat nové kontakty na potenciální partnery do některého z projektů.
Zpět na blog