Když toužebně vzhlížíme k místům jako Silicon Valley, někdy zapomínáme, že za svůj věhlas vděčí nejen špičkovým univerzitám, koncentraci aktivních investorů a hi-tech podnikatelům z různých koutů světa. K úspěšnosti firem a talentovaných studentů přispívá i stimulující kosmopolitní prostředí, kde se stále něco děje a kde se nabízejí časté příležitosti k osobní výměně zkušeností a […]
Téma: Vzdělávání
Inovační špička ledovce
Teprve šikovní doktorandi se stávají tvůrčím základem vědeckého výzkumu a teprve určitá část výsledků vědeckého výzkumu je vhodná ke komercializaci. Zdá se mi, že současné aktivity jsou zaměřeny na nastavování pravidel pro ty, kteří se dostali na vrchol. A byl bych raději, kdyby se připravoval horský průvodce umožňující, aby se co nejvíc průkopníků dostalo na pomyslné inovační hoře co nejvýš.
Létající profesoři daleko nedoletí
České vysoké školství dnes zvládá tři velké transformace současně. Vyspělý svět v době, kdy jsme k němu nepatřili, objevil klíčovou úlohu právě tohoto sektoru národního hospodářství a zároveň masy lidí nejrůznějších povolání zjistily, že doba zaměstnání zajištěného na celý život skončila. Na univerzity se začaly hrnout davy, a demokratické společnosti se neodvážily postavit se proti svým občanům.
Vzdělání pro informační společnost
Informační revoluce promění podobu vzdělání novými technologickými možnostmi, které informační technologie přinášejí, umožní podstatnou diversifikaci a individualizaci nabídky vzdělávacích příležitostí
Inovační podnikání vysokých škol
K nedávno vystavenému záznamu diskuse čtyř (pro)rektorů na invexovém Start-Ups jsme se vrátili dvěma otázkami a seminářem First Tuesday Academic, který se konal na VUT v Brně 12.2. Zde jsou jejich názory na podnikání vysokých škol a legislativní bariéry.
Co bude dál kolem Internetu do škol?
Kdo rozhodl, že se místo přímého připojování škol k Internetu bude budovat nákladná celorepubliková páteřní síť (školský intranet), kterou stát do roku 2005 se vším všudy zaplatí, ale která je a nadále zůstane ve vlastnictví generálního dodavatele?
MŠMT vypsalo veřejnou soutěž na generálního dodavatele
Ministerstvo školství vypsalo dne 18.4.2001 obchodní veřejnou soutěž na generálního dodavatele v rámci realizace projektu SIPVZ. Jak ale celé řešení projektu vypadá? Naplní se dosavadní signály, které vyvolaly spíše obavy a kritiku?
Nové přístupy neznamenají chaos
Škola v době Internetu ztrácí a bude ztrácet čím dál více svou funkci předavatele informací“
Co uvidíme, až se rozplyne mlha?
Otázky a problémy, které je a bude třeba řešit, jsou spíše ne-technického charakteru, mají výrazně interdisciplinární charakter a řešení administrativní povahy nemá příliš velkou šanci na úspěch. Týkají se zejména etiky, morálky, politiky, oblasti práva, sociologie atd. Technické otázky a problémy budou samozřejmě také existovat a budou mít svou váhu, ale ve srovnání v ne-technickými problémy budou relativně snáze řešitelné.