Článek se zabývá otázkou případné realizace přímé demokracie pomocí ICT v rámci dalšího rozvoje informační společnosti. Důraz je zde kladen především aspekty technologické, právní a filosofické. Stranou nezůstává ani srovnání s vývojem v dalších zemích.
Téma: Informační společnost
Budoucnost svobody: sebevražda elit (7)
20. století poznamenaly dva obecné trendy: regulace kapitalismu a deregulace demokracie. Oba experimenty zašly příliš daleko. Výsledkem je nepraktický systém, který není schopný ani vládnout, ani získat respekt občanů. I když se nikdo neodvažuje o současné demokracii mluvit špatně, většina lidí instinktivně pociťuje, že úcta veřejnosti před politikou a politickým systémem je ve všech pokročilých demokraciích na nejnižším bodu.
Má stát podporovat špičkové technologie?
Stát nemá a nesmí nikoho zvýhodňovat – ani jednu firmu proti druhé, ani jedno odvětví vůči jinému. Pokud má však možnost posílit národní ekonomiku jako celek, pak by to rozhodně udělat měl.
Inovační podnikání vysokých škol
K nedávno vystavenému záznamu diskuse čtyř (pro)rektorů na invexovém Start-Ups jsme se vrátili dvěma otázkami a seminářem First Tuesday Academic, který se konal na VUT v Brně 12.2. Zde jsou jejich názory na podnikání vysokých škol a legislativní bariéry.
Tři pilíře VIP na podporu znalostní ekonomiky
Úvod k dokumentu Tento rok jsme mohli zaznamenat minimálně dvě významnější iniciativy, které předkládaly státu konkrétní požadavky na podporu elektronického obchodu nebo informační společnosti. Jednou z nich byla Bílá kniha elektronického obchodu, kterou inicioval a realizoval tým ÚVIS (tedy de facto sám stát) a které jsme se již ve VIP věnovali. Druhou aktivitou byl reprezentativní […]
Tři pilíře po třech letech
V prosinci 2002 jsme zde publikovali Tři pilíře VIP na podporu znalostní ekonomiky, kde jsme se snažili co nejjednodušeji zformulovat hlavní kroky, které by měla vláda na tomto poli udělat. Po třech letech je tu pátá a poslední část ohlédnutí za tím, co se událo a změnilo, zaměřená na vysoké školství a na vědu a výzkum.
Tři pilíře po dvou letech IV.
V prosinci 2002 jsme zde publikovali Tři pilíře VIP na podporu znalostní ekonomiky, kde jsme se snažili co nejjednodušeji zformulovat hlavní kroky, které by měla vláda na tomto poli udělat. S odstupem dvou let a devíti měsíců se ohlížíme za tím, co se událo a změnilo. Zde je čtvrtá část tohoto ohlédnutí zaměřená na podporu rozvoje podnikání.
Tři pilíře po dvou letech III.
V prosinci 2002 jsme zde publikovali Tři pilíře VIP na podporu znalostní ekonomiky, kde jsme se snažili co nejjednodušeji zformulovat hlavní kroky, které by měla vláda na tomto poli udělat. S odstupem dvou let a dvou měsíců se ohlížíme za tím, co se událo a změnilo. Zde je třetí část tohoto ohlédnutí zaměřená na e-procurement a elektronické hlasování.
Tři pilíře po dvou letech II.
V prosinci 2002 jsme zde publikovali Tři pilíře VIP na podporu znalostní ekonomiky, kde jsme se snažili co nejjednodušeji zformulovat hlavní kroky, které by měla vláda na tomto poli udělat. S odstupem dvou let a dvou měsíců se ohlížíme za tím, co se událo a změnilo. Zde je druhá část tohoto ohlédnutí zaměřená na dostupnost Internetu, broadbandu, zpřístupnění místních smyček a na roli regulátora.
Tři pilíře po dvou letech I.
V prosinci 2002 jsme publikovali ve VIP dokument s názvem Tři pilíře VIP na podporu znalostní ekonomiky. S odstupem stupem dvou let a dvou měsíců se chceme ohlédnout za tím, co se událo a změnilo. Rádi bychom to vzali poněkud podrobněji, než jen letmým konstatováním splněno/nesplněno, proto se budeme věnovat jednotlivým bodům postupně.